09.00 | Ontvangst en registratie
|
09.30 | Welkom en opening
Mustafa Bulut Dagvoorzitter, promovendus Erasmus MC, geestelijk verzorger en eigenaar OBIZ Opleidingsbureau Interculturele Zorg |
09.40 | Met plezier cultuursensitief communiceren en samenwerken
Mohammed Terwis Acteur en communicatietrainer Met herkenbare scènes, scherpe dialogen en humor schetst Mohammed Terwis situaties waarin cultuur, vooroordelen en misverstanden de communicatie tussen zorgverlener en patiënt beïnvloeden. Volgens Mohammed heeft humor de kracht om mensen te verbinden, ze op hun gemak te stellen en een blijvende indruk achter te laten. Of het nu gaat om persoonlijke gesprekken, professionele situaties of leiderschapsrollen, humor speelt een cruciale rol bij het verbeteren van communicatie en het opbouwen van oprechte connecties. Bereid je dus voor om de boeiende rol van humor in effectieve communicatie te ontdekken terwijl hij je meeneemt op een reis vol humor! Een opening over:
|
10.20 | Interculturele professionaliteit
Charlie Obihara Kinderarts en voormalig opleider kindergeneeskunde in het Elisabeth- TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg In deze praktische keynote laat Charlie Obihara zien wat er gebeurt tijdens de communicatie tussen zorgverleners en patiënten met verschillende culturele achtergronden. Hij geeft inzicht in hoe culturele verschillen van invloed kunnen zijn op de behandelrelatie én wat je kunt doen om tot betere, inclusieve communicatie te komen. Onderwerpen die aan bod komen:
|
11.15 | Pauze
|
11.45 | Sessie ronde 1
|
12.45 | Lunch
|
13.45 | Sessie ronde 2
|
14.45 | Pauze
|
15.15 | Met zorg het moeilijke gesprek voeren
Rozemarijn van Bruchem-Visser Internist ouderengeneeskunde, Voorzitter expertiseteam ethiek Erasmus MC Hoe breng je slecht nieuws op een zorgvuldige, menselijke én juridisch correcte manier? In de medische praktijk voeren we regelmatig gesprekken over complexe behandelbeslissingen. Gesprekken waarbij het niet altijd meteen duidelijk is wat de beste zorg is, en die vaak gaan over leven en dood. Soms ervaren we dat deze gesprekken stroever lopen als je als arts een andere culturele achtergrond hebt dan de patiënt die tegenover je zit. Een lezing over:
|
16.15 | Afsluiting
|
16.30 | Afsluiting met een drankje
|
17.30 | Einde dag
|
1 | Zorgmijdend en onbegrepen gedrag – De rol van laaggeletterdheid
Nadia El Idrissi Gezondheidswetenschapper met expertise in inclusieve zorg en digitale inclusie In deze sessie richt Nadia zich op een vaak over het hoofd gezien thema: laaggeletterdheid. Veel mensen met zorgmijdend of onbegrepen gedrag hebben moeite met lezen, schrijven of het begrijpen van informatie. Dit belemmert niet alleen hun toegang tot zorg, maar beïnvloedt ook de communicatie met zorgprofessionals en hun vertrouwen in de hulpverlening. Nadia laat zien:
|
2 | Cultuursensitieve gehandicaptenzorg: Kleurrijk Ontzorgen. Hoe doe je dat?
Fenne Verhoeven, verschillende functies bij zorgorganisatie Cordaan Hanan Jaffaoui, orthopedagoog Veel naasten met een migratieachtergrond dragen thuis lang de zorg voor hun volwassen kind met een verstandelijke beperking, ook als dat zwaar wordt. Hoe maak je als begeleider de verbinding? Hoe kun je deze naasten ondersteunen op een manier die bij hen past? En hoe houd je rekening met de culturele achtergrond? Een sessie over cultuursensitief werken in de praktijk in kleurrijk Amsterdam. Een sessie over:
|
3 | Cultuurspecifiek werken in een verpleeghuis
Seda Arslan Relatiemanager en opleider cultuurspecifieke zorg, Egala Zorg Wat komt er bij kijken als je een verpleeghuis volledig inricht voor één specifieke cultuur zoals Turks of Indisch-Moluks. Het is anders dan een regulier verpleeghuis. Je houdt rekening met opleidingen, activiteiten, inrichting, eten en drinken, normen en waarden, rituelen, religie. Het is belangrijk dat medewerkers de taal spreken. Hoe benader en betrek je families, en hoe trek je de juiste medewerkers aan. Een sessie over:
|
4 | Cultuursensitieve palliatieve zorg
drs. Mustafa Bulut Geestelijk verzorger in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis In deze sessie deelt Mustafa Bulut zijn uitgebreide ervaring en inzichten op het gebied van interculturele palliatieve zorg. Hij bespreekt hoe culturele en religieuze achtergronden de opvattingen over ziekte, sterven en rouw beïnvloeden, en hoe zorgverleners hierop kunnen inspelen om passende en respectvolle zorg te bieden. Je leert:
|
5 | Een andere cultuur? Andere spelregels (max 25 deelnemers per ronde) - Let op! Sandy verzorgt deze workshop in het Engels.
Sandy Barasa Senior Trainer, English. Coordinator, Intercultural Communication, radboud Universiteit In deze workshop word je je op een bijzondere manier bewust dat verschillende culturen hun eigen praktijken, uitgangspunten en mores (ongeschreven regels) hebben, die voor uitdagingen kunnen zorgen en interactie en inclusie kunnen verhinderen binnen diverse groepen. This workshop aims to raise awareness that different cultures have their own practices and assumptions of expectations (unwritten rules); which can result in challenges that may hamper interaction and inclusion in diverse groups. Let op! Sandy verzorgt deze workshop in het Engels. Zij verstaat Nederlands, dus geen probleem als jij moeite hebt om je in het Engels uit te drukken. |
6 | Hoe anders ziek worden vrouwen van kleur
Efraïm Hart Arts met aandachtsgebied menopauze/overgang en adviseur medische opleidingen bij het OLVG, promovendus op het thema activisme in de zorg Vrouwen van kleur ervaren vaker gezondheidsklachten die laat of niet herkend worden – en als ze ziek worden, verloopt hun zorgtraject vaak anders dan dat van witte vrouwen. In deze sessie laat Efraim Hart zien hoe gender, cultuur en etniciteit samen invloed hebben op gezondheid, diagnostiek en behandeling. Aan de hand van onderzoek en praktijkvoorbeelden laat hij zien waar blinde vlekken zitten in de zorgverlening en hoe systemische ongelijkheid leidt tot verschillen in zorguitkomsten. Ook bespreekt hij wat jij als professional kunt doen om gezondheidsverschillen te verkleinen. . Wat je leert in deze sessie:
Op dit congres zal Efraim spreken over het belang van genderspecifieke zorg en de noodzaak van aandacht in de zorg voor vrouwen van kleur. |
7 | Inclusief onderwijs
Prof. dr. Gönül Dilaver Opleidingsdirecteur Biomedische wetenschappen in het UMC Utrecht en hoogleraar Inclusief Hoger Onderwijs In deze sessie laat Gönül Dilaver zien waarom diversiteit in studentenpopulaties alleen niet genoeg is, en waarom het onderwijs zelf fundamenteel moet veranderen. Ze deelt haar visie op hoe inclusie verweven kan worden in curriculum, didactiek en leeromgeving. Haar verhaal is een pleidooi voor structurele verandering die álle studenten ten goede komt. Wat je leert:
|
8 | Dementiezorg voor oudere migranten: eerder signaleren, beter ondersteunen
Marina Jonkers opgeleid tot cultureel antropoloog en verpleegkundige. Zij werkt bij Hogeschool Rotterdam als senior onderzoeker bij Kenniscentrum Zorginnovatie en als docent bij de opleiding Verpleegkunde Steeds meer migrantenouderen krijgen dementie maar zij krijgen vaak pas laat een diagnose en niet altijd dementiezorg. Wat zijn obstakels in het (vroeg)signaleren van dementie bij migrantenouderen, en hoe sluit je als professional aan bij hun wensen en behoeften? Marina Jonkers deelt inzichten uit haar onderzoek naar signalering en ondersteuning van oudere migranten en hun familie, en laat zien aan de hand van praktijkvoorbeelden wat zorg- en welzijnsprofessionals kunnen doen om passende hulp te bieden. Wat je leert:
|
![]() |
Drs. Mustafa Bulut Dagvoorzitter, promovendus Erasmus MC, geestelijk verzorger en eigenaar OBIZ Opleidingsbureau Interculturele Zorg Lees meer over Drs. Mustafa Bulut SluitenMustafa Bulut is een pionier op het gebied van interculturele zorg. Naast zijn werk als geestelijk verzorger in het ziekenhuis geeft hij cursussen aan collega’s in het hele land, waarin hij hun leert om te gaan met de verschillen in opvatting over ziekte en dood. Hij heeft twee veel gebruikte landelijke richtlijnen over interculturele zorg rondom het levenseinde gepubliceerd (ETZ en NVIC) en in 2022 samen met zijn collega’s de educatieve film ‘Hoe vertel ik het familie Yilmaz?’ geproduceerd. |
![]() |
Charlie Obihara Kinderarts en voormalig opleider kindergeneeskunde in het Elisabeth- TweeSteden Ziekenhuis Lees meer over Charlie Obihara SluitenCharlie Obihara is kinderarts en voormalig opleider kindergeneeskunde in het Elisabeth- TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg. Hij is daar medeoprichter van het expertisecentrum Diversiteit & Inclusie en van de werkgroep Diversiteit & Inclusie van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. Charlie is geboren in Nigeria, startte zijn geneeskundeopleiding in Italië, studeerde af in Nederland en promoveerde in Zuid-Afrika. |
![]() |
Rozemarijn van Bruchem-Visser Internist ouderengeneeskunde Lees meer over Rozemarijn van Bruchem-Visser SluitenRozemarijn is internist ouderengeneeskunde. Ze is gespecialiseerd in ouderen met problemen op meerdere vlakken. De patiënt met geheugenklachten én lichamelijke problemen kan bij haar terecht. Daarnaast stuurt ze vanuit de afdeling Geriatrie de migrantenpoli aan. |
![]() |
Nadia El Idrissi Gezondheidswetenschapper met expertise in inclusieve zorg en digitale inclusie Lees meer over Nadia El Idrissi SluitenNadia El Idrissi is gezondheidswetenschapper met expertise in inclusieve zorg en digitale inclusie. Ze verbindt mensen en systemen met als doel: rechtvaardige en mensgerichte zorg. |
![]() |
Fenne Verhoeven Verschillende functies bij zorgorganisatie Cordaan Lees meer over Fenne Verhoeven SluitenFenne Verhoeven werkt ruim 20 jaar in verschillende functies bij zorgorganisatie Cordaan in Amsterdam. De rode lijn in haar werk is het leggen van de verbinding tussen de zorg en mensen met een migratieachtergrond. |
![]() |
Seda Arslan Relatiemanager en opleider cultuurspecifieke zorg, Egala Zorg Lees meer over Seda Arslan Sluiten
|
![]() |
Sandy Barasa Senior Trainer, English. Coordinator, Intercultural Communication, Radboud Universiteit Lees meer over Sandy Barasa Sluiten
|
![]() |
Efraïm Hart Arts met aandachtsgebied menopauze/overgang en adviseur medische opleidingen bij het OLVG, promovendus op het thema activisme in de zorg Lees meer over Efraïm Hart Sluiten
|
![]() |
Marina Jonkers Senior onderzoeker bij Kenniscentrum Zorginnovatie en als docent bij de opleiding Verpleegkunde Lees meer over Marina Jonkers SluitenMarina Jonkers is opgeleid tot cultureel antropoloog en verpleegkundige. Zij werkt bij Hogeschool Rotterdam als senior onderzoeker bij Kenniscentrum Zorginnovatie en als docent bij de opleiding Verpleegkunde. Haar onderzoek richt zich met name op het verbeteren van de zorgpraktijk voor mensen met dementie en in het bijzonder met een migratieachtergrond. ‘’Er zijn nog te vaak misvattingen en vooroordelen in de zorgpraktijk over mensen met een migratieachtergrond waardoor zij zorg missen.’’ |
![]() |
Mohammed Terwis Acteur en communicatietrainer Lees meer over Mohammed Terwis SluitenMohammed Terwis is acteur en communicatietrainer met uitstekende trainingsvaardigheden. Hij gelooft dat acteren en het gebruik van humor een uitstekend educatief hulpmiddel zijn in communicatietraining. Hij is expert in het aanbieden van zowel de tools als de knowhow om een effectieve leeromgeving te creëren die het gedrag van individuen verder kan ontwikkelen. |
|
Hanan Jaffaoui Orthopedagoog Lees meer over Hanan Jaffaoui SluitenHanan Jaffaoui is orthopedagoog met een specialisatie in transculturele systeemtherapie. Ze combineert haar kennis vanuit de orthopedagogiek met cultuursensitief en systemisch werken, om gezinnen en professionals beter met elkaar te verbinden. |
![]() |
Prof. dr. Gönül Dilaver Opleidingsdirecteur Biomedische wetenschappen in het UMC Utrecht en hoogleraar Inclusief Hoger Onderwijs Lees meer over Prof. dr. Gönül Dilaver SluitenProf. dr. Gönül Dilaver, de huidige opleidingsdirecteur Biomedische wetenschappen in het UMC Utrecht, is benoemd tot hoogleraar Inclusief Hoger Onderwijs. Deze benoeming, die is ingegaan per 1 april 2024, markeert een belangrijk moment in de inspanningen om het onderwijs bij de UU en het UMC Utrecht toegankelijker en inclusiever te maken. Dilaver heeft zich door de jaren heen sterk gemaakt voor de verbinding tussen wetenschap, maatschappij en inclusie in het hoger onderwijs. |
Voor wie?
Het congres is bestemd voor professionals die veelal in contact komen met patiënten. Denk bijvoorbeeld aan huisartsen, medisch specialisten, verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen, geestelijk verzorgers, docenten, bedrijfsartsen en praktijkondersteuners. Ook voor managers, adviseurs en andere beleidsmakers is dit een onderwerp dat aandacht verdient.
Tijdens de vorige editie zagen we ook veel activiteitenbegeleiders, casemanagers, doktersassistenten, fysiotherapeuten, logopedisten, maatschappelijk werkers, psychologen, sociaal werkers, therapeuten, verzorgenden en WMO-consultenten in de zaal zitten.
Regulier tarief | € 349 ex btw |
Collega tarief | € 299 ex btw (vanaf 2 deelnemers) |
Abonnee tarief | € 299 ex btw |
Route
Van der Valk Utrecht
Winthontlaan 4
3526 KV Utrecht
![]() Klantenservice Voor vragen over uw aanmelding 030 638 36 38 aanmelder@bsl.nl |
![]() Robin Happel Voor praktische vragen 06 515 924 49 robin.happel@bsl.nl |
![]() Willemijn Herfkens Voor inhoudelijke vragen 06 190 006 04 willemijn.herfkens@bsl.nl |
![]() Hannah Buningh Voor sales gerelateerde vragen 010 742 19 41 Hannah@cross.nl |